gezondheid

Haal de sportschool in huis

haal-de-sportschool-in-huis

Hoewel ik nooit enige ambities heb gekend in de richting van topsport, houd ik er wel van om een paar keer per week te sporten. Tot voor kort had ik een abonnement op de sportschool maar dit heb ik deze week opgezegd. Ik heb namelijk ook een abonnement op een openluchtzwembad dat weer bijna opent. Van vorig zomer weet ik nog dat ik veel vaker baantjes trok in het zwembad dan dat ik me in het zweet werkte in een muffe sportzaal. Beetje jammer van dat dure abonnement.

Aan de andere kant, ik heb me altijd met plezier in de sportschool ingespannen. Lekker muziekje erbij, een paar gewichten of een yoga-matje en lekker gaan…, ik hou er wel van. En daarom heb ik mezelf onlangs getrakteerd op een yogamatjeeen setje dumbells en een kettlebell. Want waarom zou ik naar de sportschool gaan als ik de sportschool ook in huis kan halen?

Op you.tube staan legio work outs. Ook barst het internet van de fitnessblogs. Maar hoe weet je wat een goede work out is?

Waar let je op bij het kiezen van een goede work out?

Allereerst moet je eerlijk naar jezelf kijken. In de sportschool heb je professionals rondlopen die jou aanwijzingen geven en er op letten dat je met de juiste intensiteit sport. Ook als je een blessure hebt, weten zij je gerichte adviezen te geven. Dat zal je nu zelf moeten doen. Denk eraan dat je soms pas een dag later spierpijn krijgt. Een beetje spierpijn is overigens helemaal niet erg, maar zorg dat je je fysieke grenzen goed in acht neemt en jezelf niet te zwaar belast.

Je hebt work outs die zich richten op krachttraining (het vergroten van je spiermassa) en work outs die zich op cardio richten (je algehele conditie of uithoudingsvermogen). Ik vind het zelf fijn om deze af te wisselen, maar omdat ik ook zwem (cardio) ligt mijn focus op de krachttraining.

Zorg er voor dat je niet te eenzijdig traint. Als je bijvoorbeeld iedere dag je buikspieren traint, maar nooit je rugspieren, dan raakt je lichaam uit balans met allerlei nare gevolgen van dien.

Niet iedereen die een work out op you.tube plaatst, of een fitnessblog heeft, is een professional. Dat wil niet zeggen dat de work out slecht van kwaliteit is, maar houd dit wel in je achterhoofd. Zelf volg ik graag programma’s van bekende trainers die hun sporen verdiend hebben in de fitnesswereld. Bekend zijn bijvoorbeeld Jillian Michaels, Tracy Anderson en Kayla Itsines. Ook zijn er kanalen als popsugar fitness en blogilates.

Ik ben inmiddels begonnen met een paar work outs per week en ik moet zeggen dat het me tot nu toe uitstekend bevalt. Ik ben benieuwd of ik in het najaar (als het zwembad weer sluit) nog weer terug zal keren naar de sportschool of mijn sportschool in huis aan ga houden.

Welke sport beoefen jij?

Social Media
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *