gezondheid

5 wetenschappelijk bewezen slaaptips voor een goede nachtrust

slaaptips

slaaptipsDat slapen goed voor je is, is inmiddels wel duidelijk. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een goede nachtrust leidt tot meer creativiteit en productiviteit. Bovendien wordt je er slimmer van en zien mensen die goed slapen er jonger uit (bron, nog veel meer bronnen).

Helaas valt niet iedereen snel in slaap en ja, ook ik weet hoe je slaap beïnvloed kan worden door kinderen die er een geheel eigen ritme op nahouden. Er circuleren de meest vreemde slaaptips op het wereldwijde web, maar toch zijn er een aantal die wetenschappelijk onderzocht en bewezen zijn. Ik deel ze graag met je. Hoewel onze kinderschare inmiddels de leeftijd heeft bereikt dat ze snappen dat ze ‘s nachts geacht worden heel stil te zijn (sterker nog: langzamerhand breekt een compleet nieuw tijdperk aan. Ik moet aan het eind van de zaterdagochtend naar boven roepen: ‘komen jullie je bed nog een keer uit?’), kan ik me nog goed herinneren hoe slopend gebroken nachten kunnen zijn. Of dat nu wel of niet door kinderen komt. Daarom, geheel vrijblijvend, 10 wetenschappelijk bewezen slaaptips voor een goede nachtrust.

1. pink noise

Volgens deze bron helpt de frequentie van pink noise je hersengolven te vertragen en reguleren. Vertraging van hersengolven is een eigenschap van zeer diepe slaap. Door een poos naar pink noise te luisteren voordat je gaat slapen, filteren je hersenen al veel (on)bewuste geluiden weg die je -vaak zonder dat je het zelf doorhebt- uit je slaap houden.

2. gebruik een wake up light

Ons slaap- en waakritme wordt voor een groot deel bepaald door cortisol en melatonine. Cortisol helpt om ons dagritme te activeren en wordt sterk beïnvloed door zonlicht (bron). Met name ‘s ochtends is dit erg belangrijk om ons weer op de rails te krijgen. In ons land is het absoluut niet mogelijk om iedere ochtend te beginnen met een kwartiertje in de zon zitten. Niet getreurd, daar zijn slimme uitvinders op ingesprongen. Inmiddels is bewezen dat het gebruik van een wake up light goed werkt als vervanging. En door ‘s morgens je cortisol goed te activeren, zal je melatonine ‘s avonds ook beter zijn best gaan doen doordat je innerlijke klok goed geactiveerd is.

3. kijk uit met blauw licht

Wellicht heb je ooit geleerd dat daglicht uit veel verschillende kleuren bestaat. ‘s Avonds, wanneer het donker wordt, neemt met name het blauwe licht sterk af. Deze afname zorgt ervoor dat je melatonine-gehalte juist stijgt. Beeldschermen zenden een grote hoeveelheid blauw licht uit. ‘s Avonds nog even met de tablet op schoot op het internet rondsurfen, zorgt er dus voor dat de aanmaak van dit slaaphormoon onderbroken wordt. Best naar, want een te laag melatonine-gehalte wordt geassocieerd met onder andere een grotere kans op kanker, afbraak van het immuunsysteem en mogelijk ook met diabetes (type 2), hartfalen en obesitas (bron en nog een bron). Gelukkig is ook hier iets op gevonden. Installeer gewoon de app f.lux op je apparaten. Deze filtert het blauwe licht ‘s avonds. Je scherm lijkt er wat gelig door maar alles blijft prima leesbaar en je doet je gezondheid er veel goeds mee.

4. gebruik magnesium

Veel mensen hebben zonder dat ze zich ervan bewust zijn een gebrek aan magnesium. Ook dit kan de oorzaak zijn van slaapproblemen (weer een bron). Magnesium zorgt er onder andere voor dat je de neurotransmitter GABA aanmaakt, die stress tegengaat. Magnesium kan je op verschillende manieren toedienen. Het gebruik van magnesiumolie  is de meest effectieve manier. Spuit simpelweg wat op je lijf voordat je in je bed stapt.

5. beweeg

Direct resultaat zal je niet merken, maar de volhouder wint. Wanneer je iedere week tenminste drie dagen zorgt voor 30 minuten matige beweging, neemt niet alleen de lengte van je slaap toe, ook de kwaliteit ervan verbetert (bron). Je kan hierbij denken aan een fietstochtje van 30 minuten. Hardlopen of wandelen mag ook. Maar ook binnenshuis kan je actief zijn, schaf bijvoorbeeld een kettlebell aan. Op internet vind je genoeg inspirerende work-outs die je prima in je eigen huis kan uitvoeren.

Heb jij last van slaapproblemen? Ik ben benieuwd naar je tips!

Zorg goed voor jezelf en maak het vanavond niet te laat! Als je slaapproblemen hebt, pas dan een of meerdere tips die hierboven staan, toe. Morgen mag je direct 3 powerpunten in je superheldinnenboek bijschrijven. Als dat niet lekker wakker worden is…

Social Media
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *