gezondheid

Extra vitamine C slikken, wel of niet doen?

vitamine-C

vitamine-CGehoest en geproest is hier niet van de lucht. Zoals ieder najaar. Zodra de eerste, echt koude dagen zich aangediend hebben, begint het gedoe weer. Met de vorige winter in gedachten -waar in mijn beleving iedereen hier in huis de hele winter griep had-  besloot ik me eens te verdiepen in vitamine C. Want, zo leerde ik vroeger: ‘vitamine C is goed voor de weerstand en zit in sinaasappels’. Gelukkig valt er nog meer over te zeggen.

Wat is vitamine C?

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die je lijf zelf niet aan kan maken. Om die reden vinden sommige mensen dat het geen vitamine mag heten, maar ik houd dit gewoon stug vol. Het beestje moet een naam hebben en deze term zit er zo ingebakken dat ik het veel handiger vind om deze term te gebruiken dan welke ingewikkelde andere term dan ook. Vitamine C vind je – zoals al verklapt – in sinaasappels, maar ook in rode paprika, broccoli, boerenkool, kiwi, aardbeien en papaja. En in nog veel meer groente en fruit.

Waar is vitamine C goed voor?

Voor ontzettend veel processen in je lijf is deze vitamine essentieel. Vrije radicalen binden zich aan vitamine C en zijn worden daardoor onschadelijk gemaakt. Je immuunsysteem krijgt een flinke oppepper en ook bij stress gebruikt je lijf vitamine C om de negatieve gezondheidseffecten aan te pakken. De meningen zijn enigszins verdeeld als het gaat om verkoudheden. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan die concluderen dat inname van extra vitamines geen effect hebben. Er zijn echter ook wetenschappelijke onderzoeken die stellen dat vitamines de verkoudheid verkorten of zelfs kunnen voorkomen. Verder zijn er ook nog een aantal schoonheidsvoordelen. Vitamine C zorgt voor gezonde haren en nagels, werkt als bescherming tegen schadelijke effecten van de zon en zorgt ervoor dat je huid meer collageen aanmaakt. Hierdoor wordt je huid steviger en acné kan verminderen.

Extra vitamine C slikken?

Het is lastig om deze vraag met een volmondig ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van 75 mg. heb je vrij snel binnen. Een kiwi en een klein beetje groente volstaat al. De vraag is echter in hoeverre je dit zelf genoeg vindt. Deze ADH is met name gericht op het voorkomen van een aantal ziektes. Niet op het optimaliseren van gezondheidseffecten. Bovendien wordt de hoeveelheid die je lijf niet gebruikt op onschadelijke wijze afgevoerd via je urine. Het verhaal dat je nierstenen krijgt van een teveel aan deze vitamine wordt steeds meer naar het rijk der fabelen verwezen. De orthomoleculaire geneeskunde adviseert een dagelijkse dosis die vele malen hoger is dan de ADH van het Voedingscentrum: minstens 1000mg per dag.

Wij zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we deze herfst en winter extra vitamine C gaan slikken. Dat wil niet zeggen dat ik jou adviseer om dat ook te doen. Ik ben geen arts en jij kent je lijf het beste. Extra vitamine C wordt afgeraden als jij chemotherapie volgt of bestralingen krijgt. Ook als je zwanger bent, borstvoeding geeft of een verminderde nierfunctie hebt, wordt aangeraden om voorzichtig te zijn.

Slik jij extra vitamine C?

Maak een top-5 van gezonde dingen die jij voor jezelf doet. Maak hier een mooie mindmap van en scoor 5 powerpunten op de schaal van Superheldinnen. 

 

 

 

Social Media
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *